Nieuwe Leden
Deze maand zijn er nog geen nieuwe leden aangemeld.

Schrijf je ook in!

Of geef je op voor

Koveni heeft nu 171 leden
Kamp

Deelnemers
64 / 64

Voetbalpool


#NaamPunten
1 Tom 0


Bekijk de volledige stand
Er spelen 1 mensen mee
Activiteiten
23 juni 2025 19.00


Zomertraining (+kids)


DatumActiviteit
30 jun Zomertraining (+kids)
7 jul Zomertraining (+kids)
14 jul Zomertraining (+kids)
21 jul Zomertraining
Vertrouwenspersonen


Stijn


Rianne


vertrouwenspersoon@koveni.nl
Koveni webshop

Ga naar de webshop van Koveni

Jarigen
Geen verjaardagen vandaag
Sponsorkliks

Klik op de afbeelding hieronder om Koveni te sponsoren terwijl je online winkelt.

Verslag van Koveni-kamp 2025

Module menu

Koveni-kamp 2025: Koveni reist door de tijd

Bij het zien van de weersvoorspellingen zou ik graag nog even een paar weekjes terug de tijd in reizen. Of een paar weken vooruit.... naar het moment dat het weer mooi weer is of was.

Regen en een koele temperatuur. Ingrediënten die niet bovenaan mijn lijst stonden voor dit kamp. Gelukkig zijn er zoveel andere dingen voor een fantastisch kamp in 2025. Want zeg nou zelf..... Een kamp dat al volgeboekt was voordat we het evenement gingen promoten. Een organisatie die in de voorbereiding druk bezig geweest is met een groot knutselproject. Een boodschappenlijst waar de PLUS-app toch moeilijk mee om kon gaan. Een mooie locatie waar we 3 dagen kunnen genieten en last but not least.... Een thema waar we met al onze creatieve geesten wel raad mee weten!

Dag 1

Tijd... tijd... trijd... trijd... trid... trid... trin... trin... tring... tring... Wacht! Dat is de wekker. Het is 6.00! Opstaan. Voor de kampleiding begint de dag al vroeg. De keukenploeg (Ernst en Corina) moeten al eerste vertrekken zodat de keuken in gereed is als wij als tijdreizigers arriveren.

Rap naar de kantine om de laatste voorbereidingen te treffen voor het vertrek van onze tijdreizigers.

Om 8.45 moesten alle deelnemers aanwezig bij de Koveni-kantine. Nadat we zeker waren wie er wel en niet aanwezig waren kregen we een videoboodschap van professor Tempus. De professor zat vast in de toekomst en vroeg om hulp. Onze kampdeelnemers moeten als tijdreizigers de professor redden.

Kortom: Tijd voor actie... De bagage werd in de bus geladen en de deelnemers stapte in. Tijdens de busreis werd er al even teruggekeken naar de historie van Koveni en werden de mensen die 5x, 10x of 15x mee zijn geweest op kamp in het zonnetje gezet.

De reis naar 't Klein Anker leek voorspoedig te zijn verlopen toen we om 10.15 aankwamen bij de kamplocatie. De laatste deelnemers voegde zich bij de groep en met z'n allen werd alle bagage naar het kamphuis verplaatst.

 

 

Luuk opende het kamp officieel met de melding dat er iets was misgegaan tijdens de reis naar Stroe. Waar we in de toekomst bij professor Tempus moesten uitkomen bleken er in Stroe wegwerkzaamheden te zijn waardoor we moesten omrijden. Het bleek dat we daarbij ook in een ander tijdperk terecht waren gekomen. De tijdreizigers namelijk niet aan in de toekomst bij Professor Tempus maar in de middeleeuwen. Gelukkig had Luuk een plan hoe we toch in de toekomst terecht konden komen.

Maar voordat we die reis konden maken moesten er eerst groepjes gevormd worden. Hiervoor moesten de tijdreizigers het bos in om uit te vinden bij welk groepje ze hoorden. Er waren 6 groepen: Schippers, Ruimtevaarders, Draken, Piraten, Robots en Ridders.

Nu de groepen gevormd waren vertelde Luuk uit dat de groepjes kristallen moesten verzamelen waarmee ze naar de toekomst kunnen reizen om professor Tempus te redden.

Met al deze belevenissen achter de rug was er gelukkig een moment om even bij te komen. De keukenploeg was intussen druk met het voorbereiden van de lunch (broodje knakworst).

Het weer hielp gelukkig mee waardoor het sportprogramma in de middag gewoon door kon gaan. De sportmiddag bestond uit twee delen. In het eerste deel werden de volgende spellen gespeeld:

  • Behendigheidsparcours  met een bal. Hierbij moesten twee teams een bal op twee verschillende manieren vervoeren over een parcours door het bos. De eerste manier was om de bal te laten balanceren op twee stokken. De tweede manier was om de bal op een ring te vervoeren waaraan vier lintjes zaten. 4 spelers hadden elk een lintje vast en moesten op deze manier de ring in balans houden zodat de bal er niet vanaf viel
  • Discgolf. De groepen moesten voor elk een voorwerp aanwijzen (tennisbal, discgolf, ring) om het discgolf parcours in zo min mogelijk beurten af te leggen.
  • Vlaggenroof. Beide groepen moesten een vlag verstoppen en vervolgens de vlag van de andere vinden en roven zonder getikt te worden.

Na dit eerste deel had de keukenploeg gezorgd voor fruit, koekje en wat te drinken. Na deze tussenpauze begon het tweede deel van de sportmiddag met opnieuw 3 spellen: Korfbal, Slagbal en Kubb. Ook hier moesten de groepen in 3 rondes tegen elkaar spelen.

De activiteitencommissie had een hele verzameling gezelschapsspellen meegenomen. De rest van de middag konden de tijdreizigers gezellig spelletjes spelen of even genieten van de vrije tijd.

 

 

 

Het avondmenu was patat met een hamburger eventueel gegarneerd met sla, tomaat, komkommer en ui. Team voor team konden de tijdreizigers aanschuiven om gezellig samen te genieten van de patat met versgebakken hamburgers.









Met het invallen van de avond werd het tijd voor het avondspel: Levend Stratego. In deze speciaal door Tom voor Koveni aangepaste versie met Romeinen tegen de Galliërs is het bedoeling om de vlag van de tegenstander te veroveren. De groepjes werden in verschillende samenstellingen verdeeld over 2 groepen. Binnen de groep waren duidelijker rollen zichtbaar. Zo waren er runners die op jacht gingen om zo veel mogelijk kaartjes te veroveren. Dan waren er die de Da Bomb rol invulden en probeerden de tegenstanders te verleiden om henzelf aan te vallen. Er waren er strategen die zich bezig hielden met de….. strategie. En als laatste dealers die de kaarten uitdelen.

Het aanwezige publiek en de spelers werden verder opgezweept met bijpassende muziek onder leiding van de DJ Peter.

Dit hele tafereel stond onder de bezielende leiding van de spelleider Tom die in totaal 4 rondes  lang onze tijdreizigers vermaakte met dit fantastische spel.

Tijdens de laatste ronde werd het kampvuur aangestoken en konden de tijdreizigers bijkomen van een dag vol belevenissen. Bij het kampvuur waren er marshmallows voor de liefhebbers. Luuk had ook dit jaar weer zijn gitaar mee om samen te zingen.
De keukenploeg had gezorgd voor kleine versnaperingen (kaasje, komkommer, paprika, chips).

Naarmate de nacht vorderde zochten de meeste tijdreizigers hun bed op waarbij sommige hierbij wachtte tot het ochtendgloren.

Dag 2

Onze jongste tijdreizigers waren uiteraard al vroeg wakker (bijna op hetzelfde moment dat laatste gingen slapen). Gelukkig zijn er voldoende speelattributen zodat de kinderen zich buiten konden vermaken. Er was echter een klein detail waar de organisatie niet aan gedacht had. De optie 'mooi weer'. Dat hebben we geweten. Om 7.00 regende het pijpenstelen. En dus bleef iedereen op zijn slaapzaal of in het hoofdgebouw.

De keukenploeg had voor dit jaar het ontbijt in buffet vorm georganiseerd. De tijdreizigers konden bij het ontbijtbuffet zelf hun buffet samenstellen met keuzes uit bruin/wit brood of krentenbrood, gekookt of gebakken ei, diverse soorten drinken, beleg en fruit. Deze nieuwe vorm is voor iedereen prettiger en zorgt ook nog eens voor minder verspilling.

Na afloop van het ontbijt bleek dat met de verzamelde kristallen van de eerste kampdag we met de tijdmachine niet op het juiste moment ijd uitkwamen. De tijdmachine bleef steken in de gouden eeuw… Waar we al snel stuitten op PIRATEN.

De tijdreizigers moesten hun heldenmoed als eerste bewijzen in zes spellen: Kanonpoepen, Dronkenman dans, Knopen loshalen, Piraten plank, navigeren en steel de piratensleutelbos.

Kanonpoepen lijkt of spijkerpoepen maar doe je in een koppel.
Bij de Dronkenman dans moesten de tijdreizigers rondjes draaien om een pion waarna ze een dans moesten uitvoeren
Bij Knopen loshalen werd de groep met de handen willekeurig aan elkaar verbonden waarna ze zonder elkaars handen los te laten uit de knop moesten komen
Navigeren moest in tweetallen van een groep waarvan er in geblinddoekt een parcours moest afleggen en de andere moest vertellen hoe de geblinddoekte moest lopen.
Bij de Piraten plank was het de bedoeling om in 3-tallen met maximaal 6 handen/voeten over de Piraten plank te bwegen.
Bij Steel de piraten sleutelbos was er een geblinkdoekte piraat die een sleutel voor zich had liggen. De tijdreizigers moesten deze pakken, maar als de piraat de tijdreizger aanwees was diegene af en moest opnieuw beginnen.

Elk groepje moest elk spel 1x uitvoeren. Na 3 rondes was er een kleine pauze wordt wat te drinken. Die pauze kwam op het juiste moment. Het begon helaas weer erg hard te regen.

Heel even leek de regenbui voorbij en werd geprobeerd om verder te gaan met de spellen, maar helaas was dat van korte duur. Daarom werd er binnen verder gegaan met een muziekbingo waarbij de groepjes de afgespeelde nummers moesten afstrepen of hun bingokaart.

Tot aan de lunch konden de tijdreizigers weer even bijkomen van de alle belevenissen. Voor de lunch had de keukenploeg een lekkere soep, broodje hamburger, broodje knakworst of tosti op het menu staan.

Nu iedereen weer was voorzien van de benodigde energie kregen de groepjes de beloningen van het ochtendspel uitgereikt. Ieder groepje kreeg een fles met daarin een deel van een schatkaart. De groepjes moesten samenwerken de volledige schatkaart weer bij elkaar te brengen. Op de schatkaart stond aangegeven waar op het kampterrein een schat begraven lag.

Vol enthousiasme werd er gezocht naar de schat. Hierbij werd op verschillende plaatsen de aarde omgewoeld. Uiteindelijk wist Jayden de goede locatie te vinden waarna en gegraven kon worden. Dat bleek nog niet eenvoudig om de schat groot was en best goed onder de grond verborgen was.

De tijdreizigers lieten zich niet klein krijgen en haalde de schatkist naar boven. En dat was niet voor niets! Er zaten erg veel goudklompjes in deze schatkist.

Dat gaf direct een volgend probleem. Hoe moest deze schat verdeeld worden? Daarvoor werd het Piratensmokkelspel gespeeld. De groepjes moesten de goudklompjes vanuit de schatkist naar een andere plek brengen waar per groepje de steentjes moesten worden verzameld. Er waren echter ook tikkers in het spel. Als je getikt was moest je het goudklompje inleveren en kon je opnieuw beginnen.

Nu de schat verdeeld was mochten de groepjes de rest van de middag lekker spelletjes spelen, even uitrusten, korfballen of kubb'en. De keukenploeg was de middag druk bezig met de voorbereidingen voor het avondeten. Dit maal stonden er wraps op het menu. Deze konden gevuld worden met gehakt of kip. Verder kon je de wrap verder aankleden met groente, kaas, sla, tortilla-chips en verschillende sauzen.

Na het eten startte de voorbereidingen voor de bonte avond wat dit jaar ingevuld was als een echte kamp eindshow. Bij binnenkomst in de zaal was er frisdrank en popcorn!

Om 20.00 startte de eindshow. Ook dit jaar was dit, ondanks het matige internet, live te volgen voor de mensen thuis. Het showprogramma werd gevuld met de Masked Legends en acts van de tijdreizigers zelf. Na elke act van een Masked legend mochten de tijdreizigers een vraag stellen.

De bonte avond startte met de eerste Masked legend: Zebra. Zebra bracht het nummer Per spoor van Guus Meeuwis ten gehore. Een nummer waarmee de sfeer er direct in zat!

De C1 vervolgde de show met het 20.00 nieuws waarin de belangrijkste gebeurtenissen van de dag werden besproken. Zo was er een heel duur schilderij verkocht, een kind kwijt (en gelukkig gevonden) en werden we bijgepraat over het weer.

Nu kwam trad een erg populair duo op: Charizard (populair bij de jongens) en Eenhoorn (populair bij de meisjes) zongen het lied Sterrenbeeld van Dutchtuber.

Daarna daalde de temperatuur in het kamphuis wat nodig was voor de volgende act. Sneeuwman kwam op het podium met het nummer The nights van Avicii.

De Sneeuwman werd opgevolgd door een groep van Mask Legends: Octopus, Haai en Peperkoekje traden op met het populaire nummer Lay all your love on me van Abba.

De jongens van de D1 en E1 zweepte de zaal verder op met de kabouterdans die met een heuze partypopper werd afgesloten.

Het enthousiasme werd zo mogelijk nog groter bij het binnen komen van de volgende Mask Legend: Dinosaurus. Dit optreden was echt high energy. Met Stamp on the ground van de ItaloBrothers kon niemand meer stil blijven zitten.

De laatste Masked Legends waren de kikker en het konijn. Zij brachten het leuke lied ‘Sterrenbeeld’ van Dutchtuber ten gehore.

De laatste act van de bonte avond was een korfbalquiz door de A2. Met vragen over logo's, shirts en locaties werd onze kennis over de korfbal clubs flink bijgespijkerd.

De bonte avond werd afgesloten met de onthulling van de Masked Legends:

  • Zebra: Nancy
  • Eenhoorn & Charizard: Elinn (Eenhoorn), Charizard (Sander)
  • Sneeuwman: Ayleen
  • Konijn en Kikker: Tess (Konijn) en Kikker (Robyn)
  • Dinosaurus: Peter
  • Peperkoekje, Octopus en Haai: Emma (Peperkoekje), Laurie (Haai), Tessa (Octopus)

De volgende personen wisten de Masked Legends het beste te raden (allen 8 goed): Thijs, Hilda, Anne, Megan en Tessa + Lissa

 

 

Na de bonte avond was er nog alle gelegenheid om met de Masked legends bij te praten bij het kampvuur. Verder konden de tijdreizigers ook spelletjes spelen (verstoppertje in het donker werkt erg goed). En daarmee werd het langzaam tijd voor de jongste jeugd om hun bed op te zoeken. En zoals alle eerdere jaren bleek ook dit jaar weer dat iedereen wat sneller in slaap viel en wat later wakker werd.

 

 

 

Dag 3

We waren met de tijdmachine in de toekomst aan beland. Onze tijdreizigers moesten opnieuw aan de slag om kristallen te verzamelen. Uiteraard kon dit pas na het ontbijt en nadat alle spullen waren ingepakt.

Het eerste ochtendspel was Roboquest. Hierbij moesten kreeg elk groepje een thuisbasis met daarin 6 verschillende onderwerpen. Het doel was om 6 dezelfde onderwerpen te verzamelen door deze bij de andere groepjes weg te halen.

Met dit laatste spel waren er voldoende kristallen gevonden om naar de huidige tijd terugkeren hiervoor moesten de tijdreizigers het eindspel spelen. De tijd ging echter zo snel dat de maagjes weer aangevuld moesten worden met pannekoeken, tosti's of soep. Na de lunch was het tijd voor de traditionele groepsfoto net voor de regen gemaakt kon worden.

In het eindspel moesten de groepjes op zoek naar blaadjes waarop coördinaten en een hint stonden. Op basis hiervan moest de korfbalclub geraden worden. Deze antwoorden was de basis voor het volgende deel waarin ze op basis van de antwoorden op zoek moesten naar de bijbehorende letters. Met de informatie kwamen de tijdreizigers weer terug in het heden waar het vervoersmiddel voor terugweg naar huis was aangekomen.

Met het inladen van alle spullen in de bus begon onze terugweg naar de Koveni-kantine.

 

Daarmee kwam een einde aan onze reis door de tijd (en het 18e Koveni-kamp)!

Jouw privacy Cookies